Des de la formació inicial de mestres i del professorat de Secundària
s’insisteix en educar sota una perspectiva cabdal: l’educació per a la
democràcia i la seva participació. Situem-nos primer. Al llarg dels anys, l’educació
ha estat concebuda i emmarcada sota una sola perspectiva educativa: educar per
a l’individu i oferir les eines
necessàries per a progressar en la seva vida personal i professional (finalitat
educativa molt discutida, si entenem que l’educació no és una preparació per a
la vida futura, sinó un procés vital). No obstant, ja des d’inici del segle XX
sorgeix un nou enfocament de la mà de John Dewey, el qual vincula l’escola amb
la societat, i no solament amb l’individu. Dewey concep l’escola com un espai
de construcció de la democràcia, que construeix el coneixement per a la formació
integral de la personal, al mateix temps que edifica un model de societat. Sota
aquesta concepció, l’escola evadeix el règim autoritari que subordina
l’alumne a la saviesa indiscutible del mestre/a, reconvertint-se en un espai
democràtic, on l’alumnat pren decisions, discuteix, actua i participa. Aquest discurs ha perdurat des de
aleshores, essent una temàtica central en moltes investigacions educatives que
indaguen sobre la construcció de la democràcia i la seva vinculació amb l'escola. Ara bé, reflexionant sobre el tema
m’apareixen una sèrie de dubtes que voldria compartir: és possible una educació
per a la democràcia en una escola no democràtica? És possible una escola
democràtica en un sistema educatiu no democràtic? És possible una escola
democràtica en una societat no democràtica? La resposta és clara i concisa: no
és possible. Tampoc és possible educar per a la participació democràtica, dins
una (pseudo) democràcia representativa, on l’únic procés de participació ciutadana
queda reduït en llançar una papereta a l’urna cada quatre anys. Contínuament
ens estem donant cops de cap contra la
paret, quan potser caldria enderrocar-la i tornar-la a construir. Entenc doncs,
que hem d’educar pel canvi de les estructures socials de la societat, del
sistema educatiu i de l’escola. Apostar per la transformació social com primera
finalitat; desconstruir per tornar a construir; i en definitiva, engegar els
mecanismes per a la contra-socialització de l’alumnat enlloc de socialitzar-lo. Tot això sense caure en el determinisme
predominant (entenent que res es pot fer fins que canviïn les estructures
socials, però aquestes estructures no
ens permeten fer canvis) ; i apostant pel voluntarisme, la voluntat d’actuar, canviar i transformar
(voler és poder). El canvi esdevé un
repte difícil i lent, una lluita permanent. Educar no entén de immediatesa.
Farem un pas de gegant si disposem de la voluntat del canvi, i reconduïm els esforços
a enderrocar una escola del segle XIX que integra un professorat del segle XX
amb un alumnat del segle XXI. Destruïm l’edifici, i construïm-lo de nou.
Bibliografia recomanada:
DEWEY, J. (1985) “ Democràcia i escola”. Eumo editorial. Textos
pedagògics.
tio, si no haces parrafos, no hay manera de leerse esto, Ahi queda
ResponEliminaOlé Dani !! Molt bona entrada ! I això de recomanar bibliografia m'ha molat molt !
ResponEliminaRespecte el tema en qüestió, i sense conèixer massa, trobo molt interessant aquest enfocament de: voler una educació de la democràcia, quan res del que l'envolta és democràtic. Crec que és important fer una bona reflexió sobre això.
Esperem que la nova generació de mestres que us comenceu a incorporar doneu un gir revolucionari a aquesta educació caduca !!
Amen Dani!
ResponEliminaQuan vulguis ens hi posem!
;)